Undervisning af unge elever
Hvordan tilrettelægger du 60 minutters undervisning?

Det er rigtig godt at starte musikundervisning i en tidlig alder. Tidlige musiske erfaringer kan give en god og solid rytmisk forståelse og musisk intelligens. Desuden peger forskning på, at børn der spiller instrumenter styrker deres kognitive evner. Dvs. de styrker evnerne til at indlære. 

Når du starter som ung med at spille musik, så får du tidligt det grundlæggende på plads, og det gør det f.eks. lettere at skifte instrument senere, hvis du gerne vil det.

Hvordan får du det bedste ud af undervisningen?

For at børn i en ung alder får det bedste ud af musikundervisningen, er der nogle ting du som underviser skal være særligt opmærksom på.

For nogle elever kan en times undervisning være lang tid. For at det giver økonomisk mening for dig som underviser at tage hjem en elev, har vi hos Mikkels Musikskole alligevel valgt, at en times varighed er minimum. Det er vores erfaring, at det normalt fungerer rigtig godt med dette tidsinterval. Du skal som underviser også have tid til at være meget opmærksom på dine elever, og at musikundervisning også skal være sjovt. Derfor har vi en masse gode råd til dig. Det er godt, når der både tid til pauser undervejs og til at imødekomme eleven, hvis dagen byder på særlige behov. 

    Tips og tricks til undervisningen
    Der er mange forskellige undervisningsteknikker, mærk efter hos din elev, hvad der passer bedst. Du kan vælge at blive inspireret af nedenstående.

  • Hold pauser
  • Bevæg jer (evt. med rytmeøvelser eller sang).
  • Se videoer på Youtube af kunstnere, som spiller instrumentet. Det er godt med rollemodeller.
  • Snak sammen om tilrettelæggelse af undervisningen. I kan have forskellige holdninger til, hvordan undervisningen skal forløbe, og det er godt at være enige fra start. Nogle forældre vil gerne være meget inde over, og nogle vil holde sig helt i baggrunden.
  • I behøver ikke spille instrument hele 60 minutter. Hyggesnak, tag lidt luft eller en kop kaffe, hvis der er behov.
  • Flet meget gerne små øvelser ind som opvarmning eller aktiv pause undervejs. Vi samler idéer til små øvelser til dig her.
  • Stop evt. undervisningen tidligere, hvis eleven ikke kan modtage mere læring. Hellere stoppe lidt tidligere og have en god undervisningsgang, end at presse på for at udnytte de fulde 60 minutter (forældre/elev skal selvfølgelig være opmærksomme på, at prisen er det samme, selvom I slutter før).
  • Forklar forældrene, at afbræk i undervisningen er godt for indlæringen, så der ikke opstår misforståelser, hvis I fx ser videoer, hyggesnakker eller stopper lidt før tid. 

I musikundervisningen er det rigtig vigtigt, at holde de pauser, som eleven har brug for. Det kan være to, tre eller fire små pauser i løbet af en times undervisning. Dette må underviser og forældre/elev i fællesskab vurdere fra gang til gang.