Undervisning af unge elever
Hvad skal man være særligt opmærksom på?

Det er rigtig godt at starte musikundervisning i en tidlig alder.  Tidlige musiske erfaringer kan give en god og solid rytmisk forståelse og musisk intelligens. Desuden peger forskning på, at børn der spiller instrumenter, styrker deres kognitive evner. Når man starter som ung med at spille musik, så får man tidligt det grundlæggende på plads, og det gør det f.eks. lettere at skifte instrument senere, hvis man skulle ønske det.

Hvordan får man det bedste ud af undervisningen?

For at børn i en ung alder, får det bedste ud af musikundervisningen, er der dog nogle ting man skal være særligt opmærksom på.

For nogle elever, kan en times undervisning nemlig være lang tid. Af hensyn til underviseren, har vi hos Mikkels Musikskole alligevel valgt, at en times varighed er minimum. Det er vores erfaring, at det normalt fungerer rigtig godt med dette tidsinterval. Vores dygtige undervisere er nemlig altid meget opmærksomme på deres elever, og ved at musikundervisning skal være sjov. Derfor formår de også, at imødekomme eleven og sikre sig, at det bliver et godt forløb.

Husk at holde pauser

I musikundervisningen er det rigtig vigtigt, at holde de pauser som barnet har brug for. Det kan være to, tre eller fire små pauser i løbet af en times undervisning. Dette må underviser og forældre i fællesskab vurdere fra gang til gang.

Pauserne kan bruges til almindelig leg, at få lidt luft eller blot til hyggesnak. Man kan også se videoer på nettet, som er relevante i forhold til instrument eller genre. Nogle gange vil eleven måske ikke have energi til at gennemføre en hel times undervisning. Så er det vigtigt, at man stopper før, også selvom man har købt en hel times undervisning. Barnet må aldrig føle sig presset til at spille!