Forskning
Undersøgelser af musikundervisningens værdi for samfundet
Musik kan skabe forandring
Musikken kan byde på mange indlysende glæder, og tanken om at musikundervisning har en værdi i sig selv, er en grundsten for vores selvforståelse i Mikkels Musikskole. At kunne mestre et instrument er en oplevelse for livet, og få ting kan sammenlignes med glæden ved at opleve, deltage i og skabe spændende og meningsfulde musikalske situationer - både alene, og i fællesskab med andre.
Men ud over dette, har musikundervisningen også en lang række positive følgevirkninger, både for det enkelte menneske, og samfundet som helhed. Hér har vi samlet en række rapporter og forskningsartikler, der belyser musikundervisningens mangeartede værdier:
- Kortlægning af forskning i effekten af børn og unges møde med kunsten. Statens Kunstfond. Finn Holst 2017.
- Musikfaget i undervisning og uddannelse: status og perspektiv 2020. Aarhus Universitet, DPU.
- The power of music: a research synthesis of the impact of actively making music on the intellectual, social and personal development of children and young people.
Susan Hallam 2015.