Canon af Pachelbel (udskoling)
Lyt til Canon af Pachelbel
Formål: At introducere eleverne til begrebet kanon og opmuntre dem til aktiv lytning og refleksion over klassisk musik.
Mål: Eleverne skal lære, hvad en kanon er, opleve musikalsk udvikling og samtale om musikalske følelser og stemninger.
Trin 1: Hvad er en kanon?
En kanon er en musikform, hvor en melodi gentages af flere stemmer, men forskudt, så de overlapper hinanden. Det er en form for "musikalsk imitation," hvor én stemme starter melodien, og en anden stemme kommer ind lidt senere med samme melodi. Dette giver en smuk, flerstemmig effekt, hvor melodierne føjer sig ind i hinanden og danner en harmonisk helhed.
Et eksempel, som I måske kender, er "Mester Jakob" eller "Æblemand", hvor én starter med at synge, og en anden følger efter med samme melodi nogle takter senere. En kanon skaber en musikalsk dialog mellem stemmerne og kan udvikle sig til noget komplekst og smukt.
Trin 2: Lytteøvelse – Første gennemlytning
Lyt til hele stykket: Spil "Canon in D" af Johann Pachelbel for klassen.
Opfordring til lytning: Bed eleverne om bare at lukke øjnene og lytte. De behøver ikke gøre noget andet end at lade musikken fylde rummet.
Efter lytning: Spørg, hvad de lagde mærke til. Hvad kunne de høre gentages? Hvor mange instrumenter tror de, der spiller?
Trin 3: Udforskning af musikkens udvikling
1. Lyt igen, men med fokus: Afspil stykket igen og bed eleverne lægge mærke til, hvordan musikken udvikler sig. Giv dem følgende spørgsmål som rettesnor:
- Hvordan starter stykket? Lyder det enkelt eller komplekst?
- Kan de høre, hvordan der kommer flere lag til i musikken?
- Hvad sker der med melodien, når flere instrumenter begynder at spille?
2. Samtale om intensitet: Spørg eleverne, om de kan høre, hvordan musikken langsomt bliver mere intens. Diskuter:
Hvilke instrumenter lægger de mærke til, og hvordan lyder de forskellige dele?
Hvordan kan de høre, at stykket stiger i energi? (Det kan være, de hører flere instrumenter, hurtigere rytmer eller højere volumen.)
3. Overgang til ro: Spørg, om de kan høre, hvordan musikken til sidst falder til ro. Diskuter:
Hvilke tegn kan de høre på, at musikken langsomt afsluttes? (Fx at instrumenterne falder fra, eller at melodien bliver mere enkel.)
Hvordan føles det at lytte til musik, der bliver mere rolig mod slutningen
Trin 4: Følelser og indtryk
Lyt en sidste gang: Bed eleverne om at fokusere på deres egne følelser og stemninger, mens de lytter til stykket.
Refleksion og diskussion:
Hvordan fik musikken dem til at føle? Var der nogle særlige følelser, som musikken frembragte – fx glæde, ro, spænding?
Får de en bestemt stemning eller et billede i hovedet af, hvad musikken kunne handle om?
Hvis de skulle beskrive musikken med ét ord, hvad ville det så være?
Trin 5: Opsamling og perspektivering
Opsaml elevernes oplevelser: Tal om, hvordan musik kan fortælle en historie og skabe en særlig stemning uden ord. Spørg om nogen af eleverne har fået en større interesse for klassisk musik efter at have lyttet til Pachelbels Canon.
Bonusaktivitet: Lad eleverne prøve at lave deres egen lille kanon ved at gentage en simpel rytme eller melodi i klassen, hvor grupper kommer ind forskudt. Dette kan give dem en fysisk forståelse af, hvordan en kanon skabes.
Få en skolekoncert på jeres skole
Skriv til os på mikkel@mikkelsmusikskole.dk eller udfyld formularen:
Folkeskoler i København kan bestille koncerterne gratis. Skoler i andre kommuner er velkomne til at kontakte os for priser og mere information.