
Rimanalyse af Satisfied (udskoling)
Rimanalyse af Satisfied fra musicalen Hamilton
Introduktion til Hamilton
Musicalen Hamilton er skrevet af Lin-Manuel Miranda og fortæller historien om Alexander Hamilton, en af de vigtigste grundlæggere af unionen USA. Den fokuserer på hans opvækst som forældreløs på den caribiske ø Nevis, hans rejse til USA, og hans rolle i den amerikanske revolution og den tidlige amerikanske regering. Musicalen er gennemkomponeret, dvs. der er ingen talte replikker, alt synges. Sangene i musicalen er en blanding af rap, hip-hop og traditionel Broadway-musik, og "Hamilton" er kendt for at bruge moderne musik til at bringe historien om den amerikanske revolution til live på en nyskabende måde.
Introduktion til sangen
"Satisfied" er en sang sunget af karakteren Angelica Schuyler i musicalen Hamilton. I sangen "Satisfied" beskriver Angelica sin dybe kærlighed til Alexander Hamilton, men også hvordan hun ofrer sine følelser for at hjælpe sin søster Eliza med at blive gift med ham. Sangen bruger en kompleks og kreativ brug af rim til at udtrykke Angelicas indre konflikt, og det er netop rimene, der skaber både rytme og følelser i sangen.
I analysen vil vi fokusere på, hvordan Lin-Manuel Miranda bruger forskellige typer rim til at understøtte historien og følelserne i sangen.
Mål for analysen
Forstå rimtyperne i sangen og hvordan de bidrager til sangens rytme og følelse.
Identificer forskellige former for rim: bogstavrim, enderim, parrim, krydsrim, omsluttede rim, kæderim, indrim, lydrim.
Analyser hvordan rimene understøtter sangens budskab og følelsesmæssige intensitet.
Trin 1: Lyt til sangen og kig på teksten
Først skal i sammen lytte til "Satisfied"
Giv eleverne teksten så de kan følge med undervejs - sangen er på engelsk og der er rigtig mange ord!
Trin 2: Identificer og marker forskellige typer rim
Nu skal eleverne se, hvor mange forskellige typer rim de kan finde i sangen. Eleverne kan markere:
Bogstavrim (allitteration)
Enderim (slutrim)
Parrim (AABB)
Krydsrim (ABAB)
Omsluttede rim (ABBA)
Kæderim
Indrim (interne rim)
Lydrim (assonans)
Når man taler om en sang, taler man om, at sangen er opdelt i vers, og at versene består af linjer. Men når man taler om digte, bruger man begreberne strofer og vers/verslinje. En strofe i et digt svarer til et vers i en sang.
Der findes mange forskellige slags rim. Herunder forklarer vi nogle af dem.
1. Bogstavrim
Bogstavrim fremkommer, når flere ord i en linje starter med samme bogstav.
Eksempel:
"Fem flade flødeboller på et fladt flødebollefad"
Bogstavrim er populære i tekster til børn. Fx i Halfdans Rasmussen bog "Halfdans ABC". Mange kan nok huske bogstavrimene i remsen "Bennys bukser brændte".
2. Enderim (slutrim)
Den mest kendte type rim er enderim. Her er det stavelserne i enden af verselinjerne, der rimer.
Eksempel:
"I will never be the same
Intelligent eyes in a hunger-pang frame
and when you said 'hi' I forgot my dang name"
(Satisfied)
Her rimer "same", "frame" og "name" på en måde, der skaber et rytmisk flow i sangen. Der findes tre forskellige slags enderim: parrim, krydsrim og omsluttende rim.
3. Parrim (AABB)
Sidste ord i en verslinje rimer med sidste ord i næste verslinje. Det følger altså et mønster man kan kalde AABB
Eksempel:
"Hist, hvor vejen slår en bugt,
ligger der et hus så smukt,
væggene lidt skæve stå,
ruderne er ganske små"
(H. C. Andersen)
Her rimer "bugt" og "smukt" (A) og "stå" og "små" (B). Altså AABB.
4. Krydsrim (ABAB)
Her er det sidste ord i hver anden verslinje, som rimer. Det følger altså et mønster man kan kalde ABAB
Eksempel:
"Der er nok, der går og sysler
med at sprænge kloden væk
jeg vil ikke ha' skærmydsler
og kanoner bag min hæk"
(Halfdan Rasmussen)
Her rimer "sysler" og "skærmydsler" (A) og "væk" og "hæk"(B), men de står krydset med hinanden. Altså ABAB.
5. Omsluttede rim (ABBA)
Sidste ord i første verslinje og sidste ord i sidste verslinje rimer.
Eksempel:
"Han så en kvinde ved en flod
et træ i blomst, et bjerg i sne
For hver en ting, han fik at se
gav han en dråbe af sit blod"
(Per Lange)
Her rimer "flod" og "blod" (A) og "sne" og "se" (B). Et rim er altså omsluttet af et andet rim. Altså ABBA.
6. Kæderim
Sidste ord i en verslinje rimer på det første ord i næste verslinje.
Eksempel:
"Engen er lys og fin,
din have er groet til.
Vil du med ud i den,
send mig ikke derud alene"
Her rimer "fin" med "din", "til" med "vil" og "den" med "send". Rimene danner altså en kæde, der binder verslinjerne sammen.
7. Indrim
Indrim (intern rim) opstår, når der er rim inden for samme linje, hvilket skaber en rytmisk og flydende effekt.
Eksempel:
"I'm a girl in a world in which
My only job is to marry rich"
(Satisfied)
Her rimer "girl" og "world" inden for samme linje. I "Satisfied" bruges interne rim til at understøtte sangens hurtige tempo og dynamik, som afspejler Angelicas indre tanker og konflikter.
8. Lydrim (assonans)
Ord, der kun rimer, når de udtales eller synges. Denne type rim bruges ofte af rappere, der ændrer udtalen af ordene, når de rapper, så det lyder som om, ordene rimer.
Eksempel:
"He's after me 'cause I'm a Schuyler sister
That elevates his status, I'd
Have to be naïve to set that aside
Maybe that is why"
(Satisfied)
Ordene "I'd" (altså sammentrækningen af "I had" og "aside" og "why" rimer ikke umiddelbart når man bare udtaler dem, men når de synges og der lægges flow og melodi oveni, får vi en følelse af at de rimer alligevel"
(Lyt evt. til verset i sangen igen, det kommer i videoen ovenover omkring 03.35)
Trin 3: Diskussion
Hvad er hovedtemaet i sangen? (Kærlighed, opofrelse, indre konflikt)
Hvad udtrykker Angelica om hendes følelser for Hamilton og Eliza?
Hvordan understøtter rimene sangens budskab og følelsesmæssige dybde?
Opgave: Eleverne skal skrive en kort opsummering af, hvad de mener sangen handler om, og hvordan de tror, rimene er med til at understøtte sangens tema.
Afslutning
Nu har eleverne haft mulighed for at identificere og analysere forskellige rimtyper i "Satisfied" og forhåbentlig fået en forståelse af, hvordan Lin-Manuel Miranda bruger disse teknikker til at skabe rytme og dybde i teksten. Eleverne kan nu reflektere over, hvordan disse rim er med til at forstærke følelsen i sangen og understøtte budskabet om Angelicas indre konflikt og kærlighed.
Få en skolekoncert på jeres skole
Skriv til os på mikkel@mikkelsmusikskole.dk eller udfyld formularen:
Folkeskoler i København kan bestille koncerterne gratis. Skoler i andre kommuner er velkomne til at kontakte os for priser og mere information.