
Per Vers - Æ Sproch
Introduktion til læreren
Per Vers' Æ Sproch er en både sjov, finurlig og lærerig sang, der handler om dialekter. Den er velegnet i undervisningssammenhæng - særligt for mellemtrin og udskoling, men kan også bruges i de større klasser i indskolingen.
Sangen er en slags parlør til ikke-sønderjyder og giver en sjov indføring i den mangfoldighed, det danske sprog rummer. Sangen bygger bro mellem danskerne gennem oplysning, rap, musik, humor og lyrik.
Nedenfor finder du en række forskellige opgaver, du kan bruge i klassen.
Teksten til musikvideoen findes også nedenfor (også til print) sammen med musikvideoen med Per Vers.
Opgave 1
Start med at læse teksten højt i klassen, inden I hører sangen – eleverne kan også selv læse teksten enten alene eller i grupper.
(Du kan også vælge at lytte til sangen, før I læser teksten. Dette er en anden måde at gå til opgaven på. Hvilken rækkefølge du vælger, er op til dig som lærer.
Lav derefter en fælles samtale i klassen med udgangspunkt i følgende spørgsmål:
Hvad handler teksten om?
Hvad betyder de forskellige ord?
Kan I gætte, hvor teksten kommer fra? Er det f.eks. en ordbogsforklaring, en sangtekst eller et digt?
Hvilke kendetegn er der ved en sangtekst og et digt? (Tal om f.eks. rim og korte sætninger, bogstavrim osv).
Diskussion:
Kan eleverne forstå teksten? Gennemgå forskellige ord og tal om dialekter fra forskellige steder i Danmark – og måske også fra andre dele af verden. Diskuter, hvordan og hvorfor dialekter opstår.
Opgave 2
Eleverne skal læse første vers af teksten igennem mindst fem gange, så de føler sig fortrolige med sangens rytme, og mestrer den flydende. Når eleverne kan læse verset sikkert, sætter du videoen på, hvor Per Vers rapper sangen. Lad eleverne læse med, mens han rapper.
Stop videoen efter første vers og diskuter følgende:
Var det svært at lægge trykket rigtigt og synge med på samme tid som Per Vers?
Kan man lave nogle huskeregler for, hvornår man skal synge hvad?
Hvordan husker en rapper alle de mange ord og siger dem på det rette tidspunkt?
Spil første vers 3-4 gange, hvor eleverne stille og roligt synger med og forsøger at ramme den rigtige rytme.
Opgave 3
Prøv at synge sangen uden musik i klassen.
Eleverne skal holde en fælles rytme ved at trampe og klappe i henholdsvis 1 og 3 samt 2 og 4 i en 4/4-del takt.
Altså: 1-tramp, 2- klap. 3-tramp, 4- klap. igen og igen og igen…
Alternativt kan teksten i versene også deles op i mindre bidder og synges af to eller tre elever ad gangen. På den måde er det lettere at huske sin rytme og tekst.
Alle elever skal lære omkvædet, så de kan synge med hver gang det kommer. Du vælger som lærer, om I vil trampe og klappe og rappe og synge sammen med videoen til at starte med, og herefter gøre det uden musik, eller om opgaven bliver for svær for eleverne, hvis der ikke er musik til.
Sangtekst
3 gange om dagen propper vi noget i munden
Om aftenen er det NAARRE
Ved middagstid der er det UNNEN
Men det vigtigste måltid det er DAUE
Det 'der man får sine havregryn
Og sin sorte power
Men du ved jo godt at sort det hedder SWUT, og ikk' sååårt
Får du kage til kaffen
Så' det kaff' og TORT'
Og hvis 'noget det er nederen, så HAWWE A ÆT
Men hvis noget det er HAWWERS
Så er det overfedt
Et GAF er et hul, en LIME er en kost, SAT er mæt, dygtig er GRUM
Stor det er GRANNE, og en pose bolsjer det er en TUT BOM
Og hvis noget det bli'r ødelagt, så bli'r det ØJET
Og en KOKKEMAND det er sår'n een der lidt for fin i tøjet
Det er æ sproch
Det' sproget
Det er æ sproch
Det' sproget
Det' sproget
Det er æ sproch
Det' sproget
Det' sproget
Det' sproget
Der er kort sagt 'flere fucked op ting end jeg ka' nævn
Altså ØJE det betyder ører, mens øjne hedder ÆVN
STJAMBE det er skør, BATHOJET er skaldet
GLANT betyder sjov, og fed det er DVALLE
Er man DOSE så er man svimmel
STJAFE det er pjattet, og ØST er røv
Så det er svært at komme med en scorereplik
Men nu skal jeg prøve:
"A æ en glant dvalle bathojet og a ha set dæ
Du et' ålt for fissematente
Å allivl så edepetede
Din galt fin øst gø mig dose!"
- du ka' høre det' svært at komme med en romantisk glose!
Å æ sproch
Åh åh å æ sproch
Det' sproget
Det' sproget
Åh åh
Det' sproget
Det' sproget
Det' svært
Det' sproget
Det' sproget
Å æ sproch
Ja, det er svært
Og alligevel..
Så går jeg med et nyt par HOES hver dag
For HOES betyder bare strømper
Så feminister ka' slap a'
Du ønsker ikk' at ligne en FISSEMAND
For det' et fugleskræmsel
Og så får du PECK, det betyder uheld, ikke tissemand
Vi går lige til Æ GRÆNS'
Der' folk der bor her og blir her
Fordi det er så intenst
Og du kan altid kom forbi til en kaf'kop
Med mindre du FIFFELDØJFI FAKKELØJTER
Eller en STJAFE SKAFKRUK
Så besøg Sønderjylland før du dør
Og når du gør, så brug den her parløb!
Få en skolekoncert på jeres skole
Skriv til os på mikkel@mikkelsmusikskole.dk eller udfyld formularen:
Folkeskoler i København kan bestille koncerterne gratis. Skoler i andre kommuner er velkomne til at kontakte os for priser og mere information.