Canon af Pachelbel (mellemtrin)

Lyt til Canon af Pachelbel


Formål: At introducere eleverne til begrebet kanon og give dem en sjov oplevelse med klassisk musik.

Mål: Eleverne skal lære, hvad en kanon er og få mulighed for at lytte aktivt, opleve musikkens udvikling og dele deres følelser omkring musikken.

Trin 1: Hvad betyder canon?

En kanon er en musikform, hvor en melodi gentages af flere stemmer eller instrumenter, men starter forskudt, så de kommer ind efter hinanden. Det er lidt ligesom, når man synger "Mester Jakob" som en "runde," hvor én starter med melodien, og en anden synger den samme melodi lidt senere.

Når man laver en kanon, bliver musikken fyldt med forskellige lag, som gør lyden større og mere spændende.

Trin 2: Første lytning – bare lyt og mærk musikken

  1. Lyt til hele stykket: Spil "Canon in D" af Johann Pachelbel for klassen.

  2. Opfordring til lytning: Bed eleverne om bare at lytte, mens de lukker øjnene. De skal ikke tænke på andet end at opleve musikken.

  3. Efter lytten: Spørg, hvad de lagde mærke til. Hørte de en melodi, der gentog sig? Hvordan føltes det at lytte til musikken?

Trin 3: Udforskning af musikken – hvordan udvikler den sig?

Lyt igen med fokus på udviklingen: Afspil stykket igen, og bed eleverne om at lægge mærke til, hvordan musikken ændrer sig undervejs.

Spørgsmål til eleverne:

  1. Hvordan lyder musikken i begyndelsen? Er den stille eller fyldt med mange lyde?

  2. Kan I høre, at flere instrumenter og lag kommer ind efterhånden?

  3. Hvordan kan I høre, at musikken bliver mere kraftfuld og energisk? (For eksempel, flere instrumenter og hurtigere rytme.)

    Samtale om afslutningen: Spørg, om de kan høre, hvordan musikken bliver mere rolig igen til sidst.

  1. Hvordan kan man høre, at musikken slutter fredeligt?

  2. Hvad synes de om slutningen?

Trin 4: Hvordan føles musikken?

  1. Lyt en sidste gang: Bed eleverne om at fokusere på, hvordan musikken får dem til at føle.

  2. Efter lytning:

    • Hvordan føltes det at lytte til musikken? Gjorde det dem glade, rolige eller noget helt andet?

    • Forestiller de sig noget særligt, når de hører musikken? En historie, et sted, en farve?

    • Hvilket ord vil de bruge til at beskrive musikken?

Trin 5: Opsamling og sjov bonusaktivitet

Opsamling: Tal med eleverne om, hvordan musikken gav dem forskellige følelser. Forklar, at musik kan fortælle en slags historie uden ord og få os til at føle forskellige ting.

Bonusaktivitet: Lad klassen prøve at lave en kanon selv! I kan vælge en kort, sjov rytme, hvor én gruppe starter, og en anden følger efter lidt senere. På den måde kan de selv opleve, hvordan en kanon føles at lave.

Få en skolekoncert på jeres skole

Skriv til os på mikkel@mikkelsmusikskole.dk eller udfyld formularen:

Folkeskoler i København kan bestille koncerterne gratis. Skoler i andre kommuner er velkomne til at kontakte os for priser og mere information.