Lytteøvelse

Lyttemetode

Generelle lyttemetoder til brug i alle musikgenrer

At lytte til musik kan gøres på mange måder, og som lærer kan du hjælpe dine elever med at fordybe sig i musikken og opdage nuancer, lyde og rytmer, de måske aldrig har bemærket før. Her er nogle konkrete metoder til at få dine elever til at lytte aktivt og fokuseret til musikken.

Lyttemetode

Der findes mange tilgange til at lytte til musik. Her er nogle metoder, du som lærer kan bruge for at hjælpe dine elever med at udforske musikkens detaljer.

Mulige fokuspunkter under lytteøvelsen:

Herunder finder du nogle musikalske virkemidler, du kan vælge at fremhæve for dine elever. Du kan tilpasse dem efter niveau og interesse.

Melodi: Hvordan udvikler melodien sig? Er den rolig eller energisk? Hvordan påvirker den stemningen?

Rytme: Hvad er rytmens tempo? Hvordan skaber rytmen energi eller ro? Hvilke instrumenter spiller en central rolle i rytmen?

Tekst: Hvad handler teksten om? Hvordan relaterer teksten sig til melodien og stemningen? Er der nogle særlige ord eller sætninger, der gentages, og hvorfor tror eleverne, at det er vigtigt?

Instrumenter: Mange elever hører musik som en samlet enhed eller et fast lydbillede, og de har endnu ikke prøvet at "pille" musikken fra hinanden – for eksempel ved at lytte til bassen eller stortrommen alene. Du kan vælge at fokusere på de enkelte lyde og instrumenter og få eleverne til at interagere med musikken. Lad dem for eksempel klappe sig på brystet eller i hænderne i samme rytme som stortrommen, bassen eller et andet instrument – stadig med lukkede øjne. På den måde lærer eleverne at følge rytmen i en sang og forstå rollen og lyden fra et enkelt instrument. I kan også tale om, hvordan sangen ville lyde, hvis dette instrument blev fjernet. For eksempel: "Hvordan ville sangen lyde uden den dybe bas?" Dette kan åbne op for en samtale om, hvor afgørende hver enkelt del af musikken er for den samlede oplevelse.

Dynamik: Hvor bliver musikken højere eller lavere? Hvordan skifter intensiteten, og hvad betyder det for oplevelsen af sangen?

Stemning og følelser: Hvordan får musikken jer til at føle? Hvilke følelser tror I, kunstneren vil fremkalde gennem musikken?

Ved at lytte på denne måde kan eleverne begynde at opdage, hvordan musik er bygget op, og hvordan den påvirker os på forskellige måder.

Få en skolekoncert på jeres skole

Skriv til os på mikkel@mikkelsmusikskole.dk eller udfyld formularen:

Folkeskoler i København kan bestille koncerterne gratis. Skoler i andre kommuner er velkomne til at kontakte os for priser og mere information.