Lytteøvelse
Lyttemetode
Generelle lyttemetoder til brug i alle musikgenrer
At lytte til musik kan gøres på mange måder, og som lærer kan du hjælpe dine elever med at fordybe sig i musikken og opdage nuancer, lyde og rytmer, de måske aldrig har bemærket før. Her er nogle konkrete metoder til at få dine elever til at lytte aktivt og fokuseret til musikken.
Lyttemetode
Der findes mange tilgange til at lytte til musik. Her er nogle metoder, du som lærer kan bruge for at hjælpe dine elever med at udforske musikkens detaljer.
Skab en afslappet atmosfære: Start med at få eleverne til at slappe helt af og være stille. Lad dem gerne ligge på gulvet eller hen over bordene, hvis der ikke er plads til at ligge ned. Øvelsen virker særligt godt i en gymnastiksal med et lille musikanlæg og nogle madrasser, som eleverne kan ligge på.
Tag dig tid til ro: Brug den nødvendige tid på at skabe en rolig og afslappet atmosfære. Start ikke øvelsen, før alle eleverne er stille, afslappede og til stede i deres egen krop. Du kan eventuelt spille noget afslappende musik eller lave nogle vejrtrækningsøvelser for at hjælpe dem med at falde til ro. Hvis du går rundt blandt eleverne og taler roligt, mens de har lukkede øjne, kan det hjælpe dem med at fokusere på lyden fra din stemme, dine skridt og din rolige vejrtrækning. Dette vil støtte dem i at fokusere på lyden alene. Det er vigtigt, at eleverne holder øjnene lukkede under hele seancen for at opnå fordybelse. Undervejs kan du holde pauser, hvor eleverne får lov til at tale sammen om, hvad de har hørt og oplevet. Dette kan styrke deres refleksion og bevidsthed om lydene omkring dem.
Link til afslappende musik
Link til vejrtrækningsøvelseForbered eleverne på lytteøvelsen: Når der er skabt ro, fortæller du dine elever, hvad de skal lytte til. For eksempel: "Nu skal vi høre en sang fra denne kunstner. Vi vil fokusere på forskellige dele af musikken for at forstå, hvad kunstneren ønsker at fortælle os."
Interager med musikken under afspilning: Som lærer er det helt okay at tale under afspilningen af musikken. Du kan stoppe sangen undervejs, spille den flere gange eller gentage specifikke dele, som for eksempel omkvædet. Formålet er at hjælpe eleverne med at forstå de forskellige virkemidler, der bruges i musik. Afhængigt af sangen og elevernes niveau kan du vælge at fokusere på forskellige aspekter.
Mulige fokuspunkter under lytteøvelsen:
Herunder finder du nogle musikalske virkemidler, du kan vælge at fremhæve for dine elever. Du kan tilpasse dem efter niveau og interesse.
Melodi: Hvordan udvikler melodien sig? Er den rolig eller energisk? Hvordan påvirker den stemningen?
Rytme: Hvad er rytmens tempo? Hvordan skaber rytmen energi eller ro? Hvilke instrumenter spiller en central rolle i rytmen?
Tekst: Hvad handler teksten om? Hvordan relaterer teksten sig til melodien og stemningen? Er der nogle særlige ord eller sætninger, der gentages, og hvorfor tror eleverne, at det er vigtigt?
Instrumenter: Mange elever hører musik som en samlet enhed eller et fast lydbillede, og de har endnu ikke prøvet at "pille" musikken fra hinanden – for eksempel ved at lytte til bassen eller stortrommen alene. Du kan vælge at fokusere på de enkelte lyde og instrumenter og få eleverne til at interagere med musikken. Lad dem for eksempel klappe sig på brystet eller i hænderne i samme rytme som stortrommen, bassen eller et andet instrument – stadig med lukkede øjne. På den måde lærer eleverne at følge rytmen i en sang og forstå rollen og lyden fra et enkelt instrument. I kan også tale om, hvordan sangen ville lyde, hvis dette instrument blev fjernet. For eksempel: "Hvordan ville sangen lyde uden den dybe bas?" Dette kan åbne op for en samtale om, hvor afgørende hver enkelt del af musikken er for den samlede oplevelse.
Dynamik: Hvor bliver musikken højere eller lavere? Hvordan skifter intensiteten, og hvad betyder det for oplevelsen af sangen?
Stemning og følelser: Hvordan får musikken jer til at føle? Hvilke følelser tror I, kunstneren vil fremkalde gennem musikken?
Ved at lytte på denne måde kan eleverne begynde at opdage, hvordan musik er bygget op, og hvordan den påvirker os på forskellige måder.
Få en skolekoncert på jeres skole
Skriv til os på mikkel@mikkelsmusikskole.dk eller udfyld formularen:
Folkeskoler i København kan bestille koncerterne gratis. Skoler i andre kommuner er velkomne til at kontakte os for priser og mere information.