Canon af Pachelbel (indskoling)

Lyt til Canon af Pachelbel


Formål: At få eleverne til at lytte til og tale om klassisk musik på en sjov og enkel måde.
Mål: Eleverne skal lytte til musikken og opdage, hvordan den udvikler sig og fortælle, hvordan den får dem til at føle.

Trin 1: Hvad betyder kanon?

En kanon er en slags musik, hvor en melodi bliver gentaget flere gange, men instrumen-terne starter lidt efter hinanden. Det minder om en sang, hvor én person starter, og en anden begynder lige bagefter med det samme stykke.

Trin 2: Første lytning – lad os bare lytte

Trin 3: Anden lytning – hvordan udvikler musikken sig?

  1. Spil musikken igen og hold pauser undervejs: Nu skal vi lytte og lægge mærke til, hvordan musikken ændrer sig.

  2. Pause undervejs:

    • Hvordan lyder musikken nu? Kan I høre, at der kommer flere instrumenter?

    • Hvad sker der med lydene – bliver de højere eller mere intense?

  3. Pause før slutningen: Når musikken begynder at blive roligere igen.

    • Hvordan kan vi høre, at musikken falder til ro?

    • Hvad tror I, musikken prøver at fortælle?

Trin 4: Hvordan føles musikken?

  1. Spil det sidste stykke musik igen og bed dem om at lytte til følelsen: Lad eleverne tænke på, hvordan musikken får dem til at føle.

  2. Samtale bagefter:

    • Hvad føler I, når I lytter til musikken? Bliver I glade, rolige, spændte?

    • Kan I forestille jer en historie eller billeder i hovedet, mens I lytter?

Trin 5: Lav en lille kanon selv!

Lad klassen prøve at lave en kanon! Find en kort, enkel rytme, og lad én gruppe starte. Når de har startet, begynder en anden gruppe lidt senere med den samme rytme. Så kan I høre, hvordan lydene lægger sig oven på hinanden ligesom i musikken. 

Prøv også at synge Æblemand eller Mester Jakob i kanon i klassen.

Få en skolekoncert på jeres skole

Skriv til os på mikkel@mikkelsmusikskole.dk eller udfyld formularen:

Folkeskoler i København kan bestille koncerterne gratis. Skoler i andre kommuner er velkomne til at kontakte os for priser og mere information.