Åben Fritid

eksempler på forløb for UngeVærker

Åben Fritid

Mikkels Musikskole har i samarbejde med Københavns Kommune mulighed for at tilbyde gratis og skræddersyede musikforløb til en række af Københavns UngeVærker.

Musikforløbene tilrettelægges i samarbejde med de enkelte UngeVærker. Vi er eksperter i musikundervisning og andre musikalske ydelser, og kan justere forløbene efter de specifikke faciliteter, som findes på de forskellige institutioner og de ønsker, I måtte have.

Antallet af musiklektioner varierer alt efter hvilket forløb, I vælger. Dag og tidspunkt vælger vi sammen, så det passer ind i jeres hverdag med de unge.

Nedenfor kan I danne jer et overblik over hvordan et gratis forløb kunne se ud for jeres unge.

Disse forslag er til inspiration, men alle idéer og ønsker til et skræddersyet musikforløb hos jer er kærkomne.

Vi glæder os meget til at komme ud til jer og jeres unge og dele musikken.

Uanset hvilket forløb I vælger, vil jeres unge få en masse med sig:

• Sammenhold, samarbejde og samhørighed

• Kommunikationsfærdigheder gennem lyd og bevægelse

• Selvstændighed og beslutsomhed

• Musikforståelse, kulturforståelse og musikhistorie

• Inspiration til et liv med lyd og bevægelse

• Læring om egne og andres følelser og udtryksformer

• Inspiration til og indsigt den musikalske og sanselige verden

Eksempler på forløb:

1: Tekstforfatning/sangskrivning  - Forløb af 6 timer i alt

Lær hvordan man skriver en sangtekst fra bunden. Dette i kombination med enten en kendt melodi, eller en sang man selv komponerer.

Vores dygtige underviser forklare strukturen i tekstforfatning, fra idé til udførelse, om lyrisk udtryk, ende-rim og meget mere. Der kan f.eks. undervises i, hvordan man kan skrive sange, programmer man kan benytte til indspilning, eksisterende beats man må benytte m.m

Der vil også være mulighed for at analysere og lytte til dygtig tekstforfattere.

2. Rap - Forløb af 3 x 3 timer

Hvordan udtrykker man sig overbevisende, hvor ligger man trykket og hvor meget skal man huske udenad når man rapper? Alt dette vil de unge lære på dette forløb. Derudover vil de desuden prøve kræfter med udvalgte rapsange på både engelsk og dansk. Vi vil tage udgangspunkt i de unges udgangspunkt og bygge kundskaber på herfra.

3. Human Beatbox (3 x 2 timer)

Human beatbox er efterhånden blevet en anerkendt, populær og stor musikalsk kunstart.

Ved dette forløb vil de unge blive introduceret for, at lave de rigtige lyde med munden, og forstå hvornår man skal trække vejret ind samt hvornår man skal puste ud.

Vi vil øve simple beats til at starte med, og give de unge værktøjer som de kan gå og arbejde med efterfølgende - øvelse gør mester.

Vi vil præsentere nogle af de dygtigste beatboxere som findes i dag til inspiration, og snakke om hvordan man kan få munden til at lyde som et helt trommesæt uden hjælpemidler.

4. Lydteknik og musik på computer (5 x 2 timer).

OBS! Dette er et langt forløb - der skal laves en særaftale herpå.

MAX 8 deltagere.

OBS! Alle de unge der deltager skal medbringe en bærbar computer og downloade et gratis musikprogram

Mikkels Musikskole vil give de unge indblik hvordan musik kan produceres direkte på computer.

Vi introducerer de unge i dét at lave samples, lægge trommer, bas, guitar på. Endvidere er der mulighed for at de kan få indsigt i hvordan man lægger lydende ovenpå hinanden og skaber noget helt nyt. Vores udvalgte underviser vil hele tiden vurdere de unges niveau, så de kun skal arbejde med teknikker de selv synes er sjovt.

5. Stomp og musik - Forløb af 3 timer

De unge vil få mulighed for, at spille en masse musik på forskellige ting og sager, som de selv er med til at udvælge.

De unge vil blive undervist i hvad 'Stomp' er for noget musik, samt hvilke rytmer der kan skabes. Alt dette gennem leg, bevægelse og evt. med teatralske elementer. Vi spiller musikken sammen med de unge på en masse forskellige ting de kender fra deres hverdag. F.eks. koste, bolde, spande, plastikposer osv. - Kun børnenes fantasi sætter grænser!

UngeVærket vil modtage udførlig instruktion i hvad de skal have klar ved opstart.

6. Band og sammenspil - Forløb af 4 x 2 timer

MAX 10 pr. hold/band

Mikkels Musikskoles dygtige bandleder kommer ud på til jer og sætter det hele i gang! De unge bliver undervist i hvordan man er et band. De lærer at spille numre med flere medvirkende instrumenter der skal spille sammen.

Hensigten med dette forløb er at musikken skal give de unge et nyt sprog at kommunikerer med. De vil blive introduceret til musikkens virkemidler samt hvorfor musik kan give os sammenhold og samhørighedsfølelser. De unge vil opleve på egen krop hvordan fællessang og samspil kan knytte bånd mellem os.

Vores dygtige underviser vil have flere oplagte sange/musiknumre klar med forskellige sværhedsgrader. Vi tilpasser musikken til de unges niveau.

7. Kor

Vi anbefaler 10 - 50 deltagere

Mikkels Musikskole stiller med korleder, der medbringer instrument (evt.) eller bruger det der til rådighed på UngeVærket.

Hvis kor-holdet er stort, beder vi om deltagene personale der kan være til hjælp. De enkelte UngeVærker skal vælge om de ønsker rytmiskkor, gospelkor eller kirkekor (m. salmer.

Holdet/koret vil blive undervist i flerstemmighed, forskellige sprog (eng + dansk).

De deltagene skal ikke kunne synge på forhånd for at få en god oplevelse med at være i koret - korlederen tilpasser sangvalg, metodik og forventninger til niveau og behov. De unge vil blive inddraget i beslutningerne og medbestemmelse over musik, genrer mv.

Kontakt os via formularen herunder, eller skriv en mail til mikkel@mikkelsmusikskole.dk

Kontakt os

Mikkels Musikskole